Sociale media


11 tips om te starten met sociale media!

1. Kies de netwerken die uw “merk” ondersteunen

Voor ons:

  • Facebook:
    • Facebook toch nog steeds het beste platform om jongeren te bereiken.
    • 80% van de jongeren gebruikt facebook meerdere keren per dag.
  • Instagram
    • Proberen ook zo mensen te bereiken en een sfeerbeeld te gaan creëren van het jeugdhuis.
    • Stories is een goeie manier om live mee te maken wat er aan het gebeuren is.
  • Snapchat
    • Snapchat is nog steeds heel populair bij jongeren. Net zoals bij instagram-stories kan je een realtime beeld schetsen van wat er op dat moment aan het gebeuren is bij ons.

2. Elk social media platform heeft een andere functie.

  • Instagram: draait volledig om beeld en branding.
  • Snapchat: Realtime sfeerbeeld.
  • Facebook: fungeert als een tweede website, dus meer voor informatieve content.

Waarom is het plaatsen van dezelfde content op elk platform fout? Het kan de engagement – clicks, likes, shares en comments – die u krijgt op een bericht beperken. Als een klant een post ‘leuk’ vindt op Instagram en deze vervolgens weer op Facebook ziet, is de kans kleiner dat hier weer op gaan reageren.

Instagram photo gallery

3. Biedt waardevolle en vooral deelbare inhoud

Leg de focus op het maken van content die de gebruiker wil delen, niet enkel lezen.

  • Elke deeltje content dat je deelt moet uw merk ondersteunen.
  • Zoek uit welke content de mensen van jullie willen zien, en welke content er ook veel gezien zal worden.
  • Maak gebruik van video’s, foto’s en gifs. Beelden worden veel sneller opgenomen door het brein dan tekst. Hierdoor trek je makkelijker de aandacht naar jouw post.

4. Kennis van fotobewerkings-software of apps

De kennis van software waarmee je foto’s en bannertjes kan maken is geen overbodig luxe meer. Met programma’s zoals ‘Adobe Photoshop’ of mobile apps zoals ‘afterlight’ kan je met minieme kennis uw content een stuk professioneler laten overkomen.

5. Verspil uw “bio” of “more info” velden niet

Veel bedrijven maken de fout om deze niet aan te vullen. Dit is nochtans altijd het eerste wat mensen zien als ze naar een pagina navigeren. Zorg dat ze direct weten wat je doet en waar je voor staat! Kort maar krachtig!

6. Wees consistent over alle kanalen

Ga dezelfde branding gaan gebruiken over alle kanalen. Dit zorgt ervoor dat mensen je sneller gaan herkennen, ongeacht welke social media service je gebruikt.

  • Baken een kleurenpalet af.
  • Gebruik dezelfde profielfoto.
  • Beperk het aantal gebruikte filters op foto’s.
    • Kies er enkele en ga ze hergebruiken.
    • Dit zorgt voor eenheid van uw foto’s.

7. ”Develop Your Voice“

Uw ‘brand’s personality’ moet terug komen in uw social media posts.

  • ‘Your company culture’: Dit is waarvoor je staat. Wat maakt uw product uniek?
  • Uw publiek: Pas uw content aan, aan de mensen die je wil bereiken en denk aan hoe je ze wil gaan aanspreken.
  • Unieke content: probeer uw content zelf te maken. probeer je te onderscheiden van de rest. Ga bijvoorbeeld geen veelgebruikte meme’s kopiëren van het internet. Maak er zelf!
Phone sociale media

8. Post regelmatig

Zoek een Strategie die bij jullie merk past.

Bvb: Een simpele regel om te volgen is de 5:3:2 regel:

  • 5 moet inhoud bevatten uit andere bronnen die relevant zijn voor uw doelgroep, ook wel bekend als curation.
  • 3 moet de inhoud zijn die je hebt gemaakt, die relevant is voor je publiek of creation.
  • 2 moet een persoonlijke, leuke inhoud zijn die je merk humaniseert naar je publiek of humanisation.

Gebruik de publicatie tools om content te gaan delen op de uren dat er het meeste bereik is bij jouw doelgroep.

9. Influencers

Zoek naar de mensen die veel mensen van uw doelpubliek kennen. In ons geval kijk naar populaire mensen van andere jeugdbewegingen. Als je deze kan overtuigen dat het jeugdhuis te toffe plaats is, zullen ze dit meegegeven aan hun andere vrienden. Ga ook contact zoeken met andere mensen die de socials doen van die jeugdverenigingen. Zorg dat jullie content van elkaar delen. Dit is goed voor beide partijen!

10. Engage, Engage, Engage!

Laat uw bezoeker mee beslissen: Welke muziek er speelt, welke dranken zij willen (bier van de maand?), het inerieur van het jeugdhuis, … Zorg dat de bezoeker zich verbonden voelt met het jeugdhuis en dat hun stem gehoord wordt.

Antwoorden op Tweets en reageren op Facebook en Instagram posts. Omdat jij gaat ingaan op reacties, gaan zij ook meer reacties gaan plaatsen. Zo krijg je een groter bereik.

LET OP: zorg dat uw reacties luchtig zijn. Zoals bijvoorbeeld een toffe gif (of meme).

11. Gebruik social campaigns om content te promoten

Door aanpassingen van het algoritme van facebook en andere sociale media sites wordt content van mensen boven de content van paginas geplaatst. Hierdoor is de manier om de content bovenaan te krijgen enkel door te betalen of door mensen je content te laten delen.

Heb je nog steeds vragen? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen via onze contactpagina. Of via de facebookchat die je terugvindt onderaan recht op de pagina.

Bronnen:

Geschreven door: op 10-05-2019

Facebook
Twitter